האומץ להיות בלתי מושלם

האומץ להיות בלתי מושלם הוא המניע אותנו לחיות בשלום עם עצמנו ועם זולתנו.

"יצאת מהקווים, תהיה יותר מדויק" , "יש עדיין לכלוך, זה לא מספיק נקי", "אני יודע מה אני אומר, אתה לא מבין", "תראה איך הוא הצליח במבחן, אתה יכול להיות יותר טוב ממנו".

ועוד כל מיני הערות, משפטים ומילים של שלמות, מוכר לכם? חשבתם פעם כמה מאמצים ואנרגיה אנו משקעים בניסיון לתקן טעויות ודקויות? מסבירים מה לעשות, מייעצים ועדיין לא מסופקים.
כנראה שככל שאנחנו מנסים להיות מושלמים יותר, יודעים יותר ומתקנים יותר זה הופך אותנו לחלשים יותר.

 

אז למה עדיין עושים זאת?

השאיפה לשלמות, נובעת מתפיסה מוטעית ומתוך אמונה חזקה שהאדם יהיה מוערך ושווה, רק אם יעשה את הדברים באופן מושלם, ללא שגיאות, באישור הסביבה, במטרה להיות יותר טוב מהאחר. למעשה זוהי תפיסה תחרותית.

ומה קורה לילד?

  • מתוך תפיסה זו, הוא עסוק כל הזמן בעצמו, בלהיות צודק ולא לעשות שגיאות ובכך נוצרת אנרגיה שלילית ומייאשת שהוא אף פעם לא מספיק טוב.
  • הוא לא יהיה מסוגל לתרום לסביבה ולתת מעצמו. הערך תלוי בכבוד וביוקרה, אם טועים ושוגים הוא ימצא את עצמו למטה, מפוחד מהנפילה, בודד, מאויים ועם הרבה רגשות אשם וביקורת עצמית.

 

כדי לשנות תפיסה זו האנרגיה צריכה להיות מושקעת במשימות החיים ע"י פיתוח "האומץ להיות בלתי מושלם". בקצב שהילד מכתיב לעצמו ע"י ראיית המגבלות ולצידו יהיו אנשים שמובילים אותו להצלחה עם הרבה הערכה ואהבה.

מה אפשר לעשות? על קצה המזלג..

  1. דבר ראשון זכרו "אנחנו לא מושלמים"!!
  2. הכל מתחיל בנו: נסו להיות יותר סלחנים למקומות הפחות מוצלחים שלכם ולימים פחות טובים והראו לילדיכם שהשמיים לא נופלים גם כשאתם טועים.
  3. עודדו את הילד עם הרבה אופטימיות ואמונה להתנסות במשימות ללא חשש משגיאות.
  4. כאשר הוא לא מצליח, תעריכו את המאמץ ותאפשרו לו להיות אנושי.
  5. עודדו אותו לעשות את הטוב ביותר שהוא יכול ברגע הנתון.
  6. בידקו יחד איתו איך אפשר אחרת, מתוך מוטיבציה המאפשרת התפתחות ולמידה ע"י הסקת מסקנות.

 

וזיכרו! לתת לו להיות שלם עם עצמו ולא מושלם.

בהצלחה רויטל❤